”Jeg er meget spændt på eftervirkningerne af det her.”
Økonomisk beboerrådgiver i BO-VEST Lars Christensen har alvorlig mine. Han sidder hjemme i sit køkken, mens hans kollega Laura Lorentzen deltager i samtalen fra sit eget køkken. De to har sagt ja til at deltage i et interview over kommunikationsplatformen Skype. For corona-epidemien betyder som bekendt, at vi ikke må mødes. Men det er ikke den største konsekvens. Udover den kæmpe sundhedsmæssige konsekvens, har en anden af alvorlig karakter været, at titusindvis af danskere har mistet deres jobs.

Prioriter i regningerne

Men i BO-VEST bliver økonomisk pressede beboere ikke overladt til sig selv. Her tilbydes økonomisk rådgivning til beboerne i Albertslund Boligselskab, Vridsløselille Andelsboligforening og Tranemosegård. Her kan man få råd og vejledning af Lars Christensen og Laura Lorentzen, hvis man har svært ved at betale huslejen eller blot at få budgettet til at hænge sammen. Lars og Laura kan hjælpe med mange ting, både stort og småt. Om det så er hjælp til at få overblik over økonomien med et budget, prioritere i regningerne eller søge ydelser hos kommunen.

”Vi er meget sødere”

 I en tid hvor rod i økonomien kan være et tabu, og mange måske forbinder økonomisk rådgivning med et tv-program som Luksusfælden, kan det kræve overvindelse at kontakte de to. Men det er der ikke nogen grund til, slår de fast, og afviser samtidig sammenligningen med Luksusfælden.

”Vi er meget sødere,” siger Lars Christensen. ”Vi kunne aldrig finde på at sige, ’det der var et dumt køb.’”
”Den økonomiske beboerrådgivning er et frivilligt tilbud. Derfor er det vigtigt, at folk føler sig trygge ved os og har lyst til at tale med os igen. Så derfor kan vi aldrig drømme om at være fordømmende på nogen måde overfor deres prioritereringer af økonomi. Vi er kun mennesker, det er menneskeligt at fejle, og derfor siger vi: ’Nu er vi i denne her situation, så må vi gøre, hvad vi kan for at forsøge at rette op,’” fortsætter Laura Lorentzen

Stille på telefonerne

Når nu interviewet foregår over Skype, kan man ikke lade være med at bemærke, at verdenen er en anden end bare for kort tid siden. De to økonomiske rådgivere, som normalt har arbejdspladser i både administrationen og på skift mellem adskillige boligafdelinger, kan nu ikke være ude ”hvor det sker” og tale ansigt til ansigt med beboerne. Det er lidt et afsavn for de to, som ellers beskriver den direkte beboerkontakt, som deres yndlingsdel af jobbet.

”Jeg synes sgu, det er lidt hårdt. Det savner jeg. Jeg har ringet til nogle beboere for at høre, om de er okay,” siger Lars Christensen.

”Der er stille på telefonerne. Alt er lukket ned. Beboerne ved også godt, vi ikke kan komme ud, for det kan ingen,” følger Laura Lorentzen op.

Begge understreger dog, at man sagtens kan ringe til dem og modtage hjælp, også i denne tid. Selvom man ikke kan sidde ansigt til ansigt, er der masser af muligheder for alligevel at gå i dialog og få hjælp.

”De er jo på den”
Der er muligvis mange lige nu, der godt kan bruge en hjælpende hånd fra de to. Med en arbejdsløshed der skyder i vejret i øjeblikket, er Lars Christensen og Laura Lorentzen bekymret for de BO-VEST beboere, der mister jobbet.

”Vi har mange beboere, der mister arbejdet og vil få svært ved at betale deres faste udgifter. Så jeg tror, vi får meget travlt med at hjælpe nogle beboere med at tilpasse deres økonomi til den nye situation. Den største udgift er som regel huslejen, så det er ofte det, der mangler penge til. Her kan vi hjælpe beboeren med at søge boligstøtte”.

Jeg har også et par beboere, som er selvstændige, hvor det i forvejen kniber nogle måneder. De har jobs, som er sårbare. De er jo på den.

 

De to rådgivere glæder de sig til, at de igen kan besøge beboerne og hjælpe med økonomien ansigt til ansigt. Men indtil da håber de at alle, der har brug for det, ikke vil tøve med at henvende sig alligevel.