De træder på daglig basis ind i folks hjem, endda med sko på. Ejendomsserviceteknikerne Morten Gullaksen og Peter Thornbull Olesens dagligdag er alsidig. Det er særligt beboerservice, når noget skal repareres i beboernes boliger, som fylder godt i kalenderen.

Når nu sikkerhedsforskrifterne siger, at ejendomsserviceteknikkerne ikke tager skoene af, selv hos beboerne, så må de sørge for at vinde beboere på en anden måde, når de træder indenfor. Det er en disciplin, de to ejendomsserviceteknikere mestrer. Med venlighed, humor og masser af personlighed, udfører de deres arbejde i boligerne, og samtidig her de en løbende dialog med beboerne.

”Jeg tror, det delvist er noget, der falder mig naturligt, og delvist tillært,” siger Peter Thornbull Olesen om sin evnen til at entrere folks hjem, og yde god service.

”Da jeg startede som elev, havde jeg ingen erfaring med at tale med beboere. Jeg lærte af mine kolleger, hvordan de snakkede til beboerne, hvordan de reagerede over for mennesker. Det smitter af på en, hvad man ser,” siger Morten Gullaksen.

Almene boligsektor anbefales
De to ejendomsserviceteknikere har haft god mulighed for at lære at udføre god beboerservice. De er ikke kun nuværende ansatte på ejendomskontoret i Maglelund, beliggende i Brøndby Strand. De er også tidligere BO-VEST-elever, der har taget deres uddannelse i flere forskellige afdelinger i organisationen Tranemosegård. Derfor blev de tilbudt at komme tilbage og arbejde i Maglelund efter endt uddannelse.
Ejendomsserviceteknikeruddannelsen kan bringe eleverne vidt forskellige steder hen, når de skal søge elevpladser. Men Peter og Morten valgte den almene boligsektor, nærmere bestemt BO-VEST, og det er der en særlig grund til.

”Jeg havde hørt på skolen, at det var bedst at komme til et alment boligselskab. Her kommer du rundt om alle de emner, der undervises i på skolen,” siger Morten Gullaksen, og sammen med Peter Thornbull Olesen peger han på et af de elementer, den almene boligsektor har, som virksomheder, svømmehaller og undervisningsinstitutioner ikke har: Beboere.

"Der er en anden dialog, når man kan snakke med folk via venlighed og humor. Og når vi kommer ind i et hjem, er kommunikationen vigtig for, om det er en succes eller ej,”
Peter Thornbull Olesen, ejendomsservicetekniker i Maglelund

Kommunikationen er afgørende for succes

En onsdag formiddag er de igen på beboerservice. En beboer har både problemer med varmen i sin lejlighed, samt en defekt stikkontakt og en mindre hul i væggen, hvor der før har siddet antennestik. Peter Thornbull Olesen står med hendes telefon i hånden og guider hende til, hvordan hun via den vil kunne se, hvor meget varme der bruges i hendes bolig. Samtidig skal strømmen slukkes i lejligheden, mens Morten Gullaksen skruer stikkontakten ud, samler den på ny og skruer den ind igen. Og efterfølgende skal hullet i væggen i det andet rum mures til, og han sidder på badeværelsesgulvet, mens han blander beton i en skål og passer på ikke at spilde. Alt imens kører en fin pingpong mellem de to ejendomsserviceteknikere og beboeren.

”Det handler om at bryde de naturlige begrænsninger ned, når man kommer ind i folks bolig. Der er en anden dialog, når man kan snakke med folk via venlighed og humor. Og når vi kommer ind i et hjem, er kommunikationen vigtig for, om det er en succes eller ej,” siger Peter Thornbull Olesen.

”Det handler jo om, hvordan man kommunikerer med dem i deres egen hjem. Vi passer på bygninger og boliger, som er nogens hjem. Nogen er måske opvokset her, andre har børn, der er opvokset her.”

”Vi gør det rigtige”

Da de to ejendomsserviceteknikere forlader beboerens lejlighed, får de både smil og tak. Det er reaktioner, de sætter pris på, selvom de ikke går og praler med succeshistorier.

”Jeg har haft mange gode oplevelser. Jeg tænker ikke rigtigt over det i dagligdagen. Man hjælper jo bare nogle personer. Men det er da rart, når de takker for hjælpen, roser og har et smil på læben, efter vi har hjulpet dem,” siger Morten Gullaksen.

”Jeg synes, vi gør det rigtige.  Vi har en god ting kørende. Jeg har en god fornemmelse af, at de ting vi gør, og den måde vi gør tingene på, teknisk og dialog, fungerer,” siger Peter Thornbull Olesen.

”Jeg hjælper jo også folk ud fra, hvordan jeg selv ville ønske at blive hjulpet,” siger Morten Gullaksen.