Ejendomsservice er blevet en del anderledes som følge af corona. Det er især kontakten med beboerne i afdelingen, som er blevet ændret markant.

Det fortæller medarbejderne i afdelingen AB Nord og Bæk-/Fosgården i Albertslund.

"Det sværeste, det er beboerservice. Vi skal hele tiden holde øje med, at vi ikke kommer for tæt på hinanden, og hvis jeg rører ved noget, så spritter jeg hænder bagefter," forklarer Haluk Dilsiz, som arbejder som ejendomsfunktionær i AB Nord og Bæk-/Fosgården.

Det er kun i akutte tilfælde, at medarbejderne udfører beboerservice, men hvis for eksempel et toilet løber, så kommer de hjem til beboeren, forklarer han.

"Beboerne er virkelig forstående. De åbner døren og går væk fra os, og så peger de, hvor problemet er, så vi kan arbejde i ro," siger Haluk Dilsiz.

Han har engangshandsker med i lommen, som han skifter jævnligt. Alle medarbejdere har også fået en lille håndsprit, som de altid har i lommen. Men forsigtigheden har også en pris.

"Det er psykisk hårdt, det er lidt stressende,” siger han, og forklarer at smittefaren altid ligger i baghovedet på ham.

"Vi passer på hinanden og laver mindst mulig beboerservice, hvis det ikke haster."

Artiklen fortsætter under billedet...

Mangler kollegaerne

Allerede et par dage før regeringen lukkede Danmark 11. marts 2020, havde medarbejderne i afdelingen opdelt sig i to hold, der skulle arbejde på skift.

Før coronaudbruddet var der otte medarbejdere i marken og flere på ejendomskontoret. Nu er der fire på hvert hold, der arbejder hver anden uge. Det er især i frokostpausen, at den nye ordning kan mærkes.

"Vi savner vores kollegaer, fordi vi er delt i to – der er ikke den samme stemning med så få. Vi er vant til mange mennesker, og nu er vi fire," fortæller Haluk Dilsiz.

Ejendomsfunktionær og kollega Henning Volff mærker også forandringen i forhold til kollegaerne.

"Vi sidder ikke tæt i mandskabsrummet, og så vasker vi fingrer grundigt og bruger sprit," siger han.

Væk fra rutinen

Indtil videre har medarbejderne brugt feriedage hver anden uge, når de ikke er på arbejde. De håber begge, at hverdagen snart vender tilbage.

"Det, jeg glæder mig mest til, når det her er ovre, er, at være sammen med det grønne team – det glæder jeg mig til, så vi kan klare de grønne opgaver sammen igen," siger Henning Volff, som til dagligt hovedsageligt klarer opgaver på udendørs arealer i afdelingen.

Med færre på arbejde har serviceteamet og det såkaldte grønne team måtte dele opgaverne mellem sig.

"Jeg kender alle opgaverne, fordi jeg har været i faget i 12 år, så jeg kender rutinen fra begge teams. Det er egentlig rart at prøve noget anderledes. Men jeg håber, at faren snart går væk," siger Haluk Dilsiz.