Noget af det særlige ved BO-VEST som fremtidens arbejdsplads er, at medarbejdergrupperne er meget forskelligartede. Der er stor forskel på, hvordan man arbejder i driften, i administrationen og i det boligsociale arbejde. Det gør, at det har været en lidt mere kompleks opgave at finde ud af hvilke redskaber til effektivisering, der giver mening i de forskellige medarbejdergrupper.

Den varierede arbejdsdag i det boligsociale ser Mohammed dog ikke som en ulempe i forhold til at tage de nye værktøjer til effektivisering i brug – tværtimod.

"Vi er i det boligsociale vant til en omskiftelig hverdag og stor fleksibilitet i vores arbejde. Det tror jeg, har gjort, at det ikke har været så svært for os at omstille os til de nye måder at arbejde på. Vi er vant til at tilpasse os og navigere i forandringer, samtidig med at vi følger en rød tråd."

Det er derfor gået ret nemt og smertefrit med at indføre de nye arbejdsmåder.

Effektive møder og fokustid

Det værktøj, der i sig selv har givet den største tidsbesparelse, er de effektive møder.

"Vores møder er blevet afkortede og mere fokuserede. I går skulle vi udvikle en ny strategi. Det tog 20 minutter med fuld fokus på opgaven, så var den i hus," fortæller Mohammed.
Det er lidt forskelligt, hvordan medarbejderne bruger fokustiden. Det kan for eksempel være til at klare nogle administrative opgaver og få hængepartierne ud af verden.

"Det er rart at vide, at jeg har den 1 1/2 time til at få klaret de opgaver," siger Mohammed, "det er en befrielse, at jeg kan tillade mig at sige fra overfor andre opgaver i den tid, så jeg når det, jeg har planlagt."

BO-VEST er godt på vej til at blive 'Fremtidens arbejdsplads', hvor vi når mere på kortere tid. Lige nu holder medarbejderne rådighedsfredag hver anden uge, hvor de ikke arbejder, men står til rådighed, hvis noget uforudset skulle opstå. På længere sigt er det planen, at medarbejderne holder en rådighedsdag hver uge, og altså kun arbejder fire dage om ugen.

Hvad siger beboerne?

"Beboerne har taget fint imod det. De skal selvfølgelig lige vænne sig til, at vi ikke er her hver anden fredag," siger Mohammed.

De boligsociale medarbejdere har gennem længere tid arbejdet med at opfordre beboerne til ikke at komme i sidste øjeblik med det, de skal have hjælp til, men at booke en tid på forhånd. Det gør både, at medarbejderne kan være mere forberedte og yde en bedre service. Men det gør det også nemmere for medarbejderne at planlægge deres arbejdsdag.

"At få beboerne til at booke tid på forhånd er et ongoing arbejde, der nok er blevet endnu vigtigere nu, hvor vi arbejder færre timer," fortæller Mohammed.

Rådighedsfredagen giver overskud og gå-på-mod

Rådighedsfredagen fungerer både som en gulerod til at nå mere på en arbejdsdag og giver overskud til den mere intense måde at arbejde på.

"Det gør en forskel at have den ekstra dag i weekenden til at slappe af. Det er en gave, vi har fået. For mig gør det, at jeg har ekstra gå-på-mod de øvrige dage og har lyst og overskud til at være 100 % fokuseret, fordi vi har den ekstra fridag at hvile os i," afslutter Mohammed.