”Jeg kan huske hver enkelt elev, vi har haft gennem systemet, med alle deres særpræg.”

Sådan lyder det fra BO-VESTs tekniske direktør, Jeannette Pagh Schüler.

Hun er blandt elever såvel som kolleger kendt som noget af en drivkraft bag uddannelsen af ejendomsserviceteknikereleverne.

”Der er ingen tvivl om, at jeg brænder enormt meget for den her uddannelse. Det er virkelig en god uddannelse, men hvis vi sjusker med den selv, får vi dårligt ry,” siger Jeannette Pagh Schüler, da hun spørges ind til hvorfor ejendomsserviceteknikereleverne betyder så meget for hende.

Mange stolte øjeblikke

For der er ingen tvivl om, at det gør de. Den tekniske direktør er dybt investeret i uddannelsen af eleverne og kan nævne flere eksempler på stolte øjeblikke, der har været på den konto.

”Der har været mange stolte øjeblikke. Sådan en som Burkay. Han skulle have et los bagi. Der var jeg både hans mor og hans chef og alt muligt andet. Da han var oppe til svendeprøven og læreren sagde, at han havde bestået, var det første han sagde: ’Nu bliver Jeannette glad.’ Det er rørende, at han kan mærke, at jeg har haft så stort fokus på ham. Han er stadig ansat i dag.”

Jeannette Pagh Schüler fortsætter med at mindes oplevelserne med eleverne gennem tiden:

”Så er der også Morten Gulddreng, som er førstemand i Maglelund, som jo bare er en fantastisk historie. Han gjorde det bare fantastisk. Nu er han førstemand. Ham var der også rift om.”

”Og så er der Josephine, hun er bare sådan en succeshistorie. Hun kom efter en sygemelding og havde mentor på. Nu stortrives hun. Det lykkedes, hun fik en uddannelse og job.”

For mange af de tidligere ejendomsserviceteknikerelever bliver bagefter ansat som færdige ejendomsserviceteknikere. Mange på et af de ejendomskontorer, de har været i praktik på.

”Mens de er i gang med uddannelsen, er der en venteliste på dem. ’Når han er færdig, vil vi gerne ansætte ham.’ Vi siger til eleverne allerførste dag ’Det her er det bedste udstillingsvindue, I kan forestille jer. I har tre år til at gøre jer til. Gør I det godt, er der stor sandsynlighed for, at afdelingerne gerne vil ansætte jer bagefter. ”

 

Mor, far, lærested, bedste kammerat, skrappe tante

Men hvad er det der gør, at så mange af BO-VESTs ejendomsserviceteknikerelever klarer det rigtig godt og efterfølgende ansættes i BO-VEST? Jeannette Pagh Schüler mener, at det handler om, at der er stort fokus på at uddanne eleverne:

”Jeg tror faktisk også, at det er, at vi følger vores elever meget tæt. Vi smider dem ikke rundt i manegen. Tillidsrepræsentant Kim Corlin eller jeg tager ud på hvert praktiksted, følger op på uddannelsesplanen og spørger ’hvordan går det?’”

Og når tiden kommer til svendeprøven, er den tekniske direktørs telefon åben for spørgsmål og sparring fra eleverne.

”Vi er både mor, far, lærested, den bedste kammerat, den skrappe tante. Vi er det hele på én gang. Vi tager det alvorligt. Vi går op i dem,” siger Jeannette Pagh Schüler.

Og det er noget, der kan mærkes, lyder det fra en af de nu tidligere elever.

”Man kan mærke, og det er også, hvad jeg hører fra andre, at Jeannette har eleverne meget kært. Det er noget, der betyder meget for hende,” siger Josephine Hørup.