I mange boligafdelinger findes der en eller flere facebookgrupper for afdelingens beboere. Nogle er oprettet af afdelingsbestyrelsen, men ofte har beboere selv taget initiativ til at oprette en gruppe.

Gruppen bliver tit brugt som et digitalt samlingspunkt, hvor beboere stiller spørgsmål eller kommer med kommentarer til livet i afdelingen f.eks. låner de ting ud eller giver ting videre, de ikke længere skal bruge. 

En facebookgruppe kan understøtte det gode nabofællesskab, men den kan også udvikle sig til brokkeriernes holdeplads. Et sted, hvor de samme få personer brokker sig over dette og hint. Det kan piske en stemning op, som kan være svær at styre.

For afdelingsbestyrelsen er en facebookside god at holde øje med. Her kan afdelingsbestyrelsen se, hvad der rører sig i afdelingen – også mellem de beboere, de ikke selv taler meget med.

1) Betragt facebookgruppen som et kaffeselskab

Når man skal vurdere, hvordan man bedst håndterer en facebookgruppe, så giver det mening at forsøge at omsætte det til en anden social situation, hvor man som bestyrelse ikke ville have svært ved at vurdere, hvordan man skal agere.

Betragt derfor facebook som et afdelingsarrangement, hvor der serveres kaffe og kage, og hvor folk går rundt blandt hinanden og taler sammen i små grupper om livet i afdelingen. Hvis I selv har oprettet gruppen, er det jer som bestyrelse, der er værter til kaffeselskabet. Hvis det er en gruppe, som beboerne selv har oprettet, er det dem, der er vært for selskabet, og I er blot en gæst.

2) Gør det nemt med klare regler

Ligesom i andre sociale sammenhænge er det lettere for alle, hvis man er enig om spillereglerne. Hvis I som afdelingsbestyrelse selv administrerer en facebookgruppe, har I mulighed for – og det er en god idé - at opstille et klart regelsæt for, hvordan man opfører sig i gruppen, og om man f.eks. kan forvente svar fra bestyrelsen. Det er helt fint at skrive, at bestyrelsen ikke kan kontaktes via facebook, men i stedet angive en mailadresse eller et telefonnummer. Reglerne skrives i feltet ’Beskrivelse’ under ’Om’, når man er inde i gruppens indstillinger.

3) Afdelingsbestyrelsen behøver ikke svare på alt

Ligesom til et kaffeselskab forventer ingen, at hverken værten eller en af gæsterne er med i alle samtaler i facebookgruppen. Folk taler sammen på kryds og tværs, og I behøver ikke læse eller blande jer i alle opslag. Men det kan være en god idé at lytte lidt med, ligesom I ville, når I bevæger jer rundt i lokalet til kaffeselskabet. På den måde får I en fornemmelse af stemningen i boligafdelingen.

4) Skab et balanceret mix

Vi kender fornemmelsen. Hvis vi kommer ind et rum, hvor alle er sure og brokker sig højlydt, stiller de færreste sig frem og siger, at han/hun altså er godt tilfreds. Det samme gælder i en facebookgruppe. Man kan modvirke brokkeriet og gøre plads til, at også de glade har lyst til at komme til orde ved selv – uanset om man er administrerer gruppen eller bare er medlem - at poste positive nyheder og kommentarer i gruppen ind i mellem.

5) Hold justits med den gode tone

Hvis nogen taler grimt eller hidser sig unødigt op til et kaffeselskab, så blander de andre gæster sig. Og opfører personen sig meget ubehageligt, beder værten ham/hende forlade selskabet. Det samme gælder på facebook. Det er helt okay at påtale det, hvis nogen ikke holder den gode tone. Både hvis man administrerer gruppen eller bare er medlem. Men hold tungen lige i munden og vær bevidst om din egen tone. Husk ingen kan se din mimik, så brug hellere for mange positive ord end for få.

Du kan også anmelde den dårlige opførsel til sidens administrator. I taleboblen til højre for en kommentar er der tre prikker. Hvis du klikker på dem, får du mulighed for at anmelde en kommentar. Så får sidens administrator besked.

Hvis du administrerer en side, kan det være en god ide at opfordre sidens brugere til at bruge anmeld-knappen. På den måde kan ro og orden opretholdes med selvjustits og du behøver ikke følge med på siden 24/7.